67. Legendák V. - Michael Jordan

Címkék: alapok

2012.04.03. 09:03

200px-Jordan_Lipofsky.jpgVannak olan sportolók, akik nem csak egy korszakot határoznak meg az adott sportág történetében, hanem teljesen új szintet hoznak. Ezek a sportolók valami olyat tudnak ami kiemeli őket még a legjobbak közül is, és népszerűségük által elősegítik a sportág fejlődését. Hány és hány gyerek kezdte el rúgni a labdát Puskás vagy Messi hatására, hány ember kezdett bele valami harcművészetbe a Bruce Lee filmek hatására, hányan kezdték gyúrni a vasakat Arnold Schwarzenegger hatására, hányan... Minden sportnak megvannak a maguk ikonjai. 
Hogy ezek a sportolók milyen szintet képviselnek arra egy Frei Tamás egyik történetét idézném:

Korábban is volt hasonló élményem, amikor megbizonyosodhattam róla,
hogy bentről, a pályáról egészen másképp „néz ki” egy világszínvonalú
profi, mint kintről, a nézőtérről. Csak bentről lehet igazán érezni, miért a
legjobbak közé való az illető. Még kamaszkoromban volt egyszer alkalmam
teniszezni Ivan Lendllel, aki akkor már wimbledoni ifjúsági bajnok volt.
Hozzáteszem, hogy versenyszerűen teniszeztem, nyertem bajnokságokat is
– Lendl mégis valami olyan „más” volt, hogy alig győztem félreugrani a
szervái elől, nehogy „agyonüssenek”. Esélyem sem volt az adogatását
visszaütni.
Vagy amikor elhoztak Magyarországra egy „kétszemélyes” Forma-1-es
kocsit. Egy McLaren Mercedes volt – benne Panis, az egyik legte-
hetségesebbnek tartott Forma-1-es pilóta. Nagy nehezen bepréseltem
magam mögé, de úgy beszíjaztak, hogy a kezemet sem tudtam mozdítani.
Az ülések úgy voltak elhelyezve, hogy én kicsit magasabban ültem, mint
Panis, így kiláttam fölötte. Döbbenetes élmény volt. Tévén, közvetítésen
keresztül nem lehet igazán érzékelni a sebességet, sem azt a tudást, amit egy
ilyen autó vezetése megkövetel. Sőt, még kint a pályán, a tribünön ülve
sem. Mielőtt beleültem az autóba, valahogy azt képzeltem, hogy „tudok”
autót vezetni; mindnyájan tudunk, hiszen nap, mint nap vezetünk. A Forma-
1-es pilóták „csak” bátrabbak nálunk, és „ész nélkül” nyomják. Ennyi. De
ahogy Panis egy kanyarnál, fékezés körben hetesből visszaváltott, aztán újra
felgyorsított 250 km/h-ra – nos, az elképesztő volt. Az egész műveletnek
olyan hangja volt, mint egy géppuskasorozatnak. Alig egy másodperc alatt
hétszer váltott, és még a ritmusra is ügyelnie kellett, meg a kuplungra
(abban az autóban volt), meg az útra, meg a... – hihetetlen volt, amit művelt.
A „kőkemény” autóban a váltások, ahogy a fogaskerekei. a helyükre
ugrottak, olyanok voltak, mintha göröngyös úton mennénk. Szabályosan
rázkódott a kocsi. Egy győri próbapályán száguldoztunk, és volt egy
szakasz, ahol bójákat kellett kerülgetnünk. Kétszázzal. Mi úgy vettük a
kanyarokat, hogy a kocsi kerekei sose voltak 1 centinél távolabb a piros
bójáktól. Amikor a hatodik mellett suhantunk el 1 centiméterrel, kezdtem
rájönni, hogy ez nem lehet véletlen. Itt valami másról van szó. Ez tényleg
ennyire tud vezetni. Mintha az autó Panis teste lenne: úgy irányította, ahogy
mi megemeljük a karunkat. Vagy megpörgette egy teljes fordulattal, de úgy;
hogy egy pillanatig sem féltem, mert egyszerűen éreztem, hogy uralja a
gépet...

De beszéljünk inkább mai alanyunkról, aki a legjobbak közül is kiemelkedik, és nem csak egy korszak meghatározó alakja volt, hanem még ma is a vitán felül legnagyobb ikonja.

Michael Jeffrey Jordan visszavonult hivatásos amerikai kosárlabdázó. Széles körben a világ legsikeresebb kosárlabdázójának tartják, ő volt generációja legjobban szponzorált játékosa, és kiemelkedő szerepe volt abban, hogy az NBA népszerűsége a 80-as és 90-es években világszerte egyre növekedett. Minden idők egyik legnagyobb hatású sportolója.
14 idénye alatt 6-szor bajnok, 14-szer All Star kiválasztott, 6-szor a rájátszás és a döntő legjobb játékosa, 10-szer a liga gólkirálya, 5-ször az Év legértékesebb játékosa volt, ezzel az NBA történetének legsikeresebb játékosává vált.
Annyi rekordot tart, hogy felsorolni sem könnyű!
Nézzétek őt játék közben és töltődjetek fel :)
Ha tetszett amit látsz, csatlakozz a calisthenics blog Facebook csoportjához!



 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://calisthenics.blog.hu/api/trackback/id/tr94360425

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása