A brazil dzsúdzsucu földharc irányzat, amiben ütések és rúgások nélkül küzdünk a másikkal. Leghíresebb képviselői a Gracie család, akik számos versenyen bizonyították a stílus hatékonyságát. Az alapgondolat az, hogy ha le akarunk győzni egy nagyobb és erősebb támadót, akkor minél közelebb kell kerülni hozzá, ezáltal minimalizálhatjuk a támadóerejét. Ezután a földre kell őt vinni, ahol feladásra kényszerítő technikák sokasága áll rendelkezésünkre ahhoz, hogy a támadót jobb belátásra bírjuk. A földön számtalan manőverezési lehetőségünk van, hogy ún. domináns pozícióba kerüljünk, vagyis, hogy az ellenfél ne tudjon (vagy csak minimálisan tudjon) minket megsebesíteni.

A BJJ technikák tehát a következő csoportba sorolhatóak:

  • Földrevitel

BJJ-ben a harc a általában földrevitellel kezdődik. Ezt többféleképpen is kivitelezhető; megfoghatjuk az ellenfél egyik lábát a térdhajlatnál (egylábas földrevitel), átkarolhatjuk mindkét lábát (kétlábas földrevitel), használhatunk klasszikus judo dobásokat is. Megfelelő összekapaszkodás (klincselés, clinching) szintén a segítségünkre lehet abban, hogy feldöntsük a támadót, miközben ő nem tud megütni minket.

Általában a földharcban kevésbé járatos emberek rendszeresen alábecsülik a földrevitel sikerességének valószínűségét. Legtöbbször azzal érvelnek, hogy mire a lábra menő BJJ harcos odaér, addig ők fejbe tudják őt térdelni. Az MMA rendezvények bebizonyították, hogy ez egyáltalán nincs így.

  • Pozicionálás

A különböző feladásra kényszeríti technikákat (ld. lejjebb) nem lehet tetszőleges helyzetben alkalmazni, mert ha rosszul kivitelezzük őket, az ellenfél könnyen ki tud belőlük szabadulni. Mindenekelőtt a már feljebb említett domináns pozícióba kell kerülni. Ilyen pozícióból többféle létezik, például a mount, side-control vagy a guard. Aki ebben a testhelyzetben tartózkodik, jobb eséllyel tudja támadni a másikat, mint fordítva, ezért nevezik őket dominánsnak. Természetesen megfelelő technikákkal ezekből a helyzetekből is ki lehet szabadulni, ezért az is fontos, ilyen esetben megfelelően tudjunk helyezkedni, ennek a neve transition.

  • Feladásra kényszerítés

Ezeket másképpen alávetésnek is nevezik (angolul submission). Ezeknek alapvetően három fajtája létezik: ízületi feszítés, fojtás, illetve kompressziós feszítés.

Az ízületi feszítés lényege, hogy a különböző végtagokat vagy annak részeit a normális mozgástartományon kívülre próbáljuk kényszeríteni, ezáltal a csontokat összefogó ízületek megfeszülnek, ami intenzív fájdalommal jár a másiknak. A célpont lehet a könyök, csukló, váll, térd vagy boka. Lehetséges a gerinc feszítése is, ez azonban veszélyessége miatt tiltott.

A fojtásnak két fajtája van: vagy a nyaki ütőeret szorítjuk el, amely az agyba jutó véráramot csökkenti, illetve akadályozza meg teljesen, vagy a légcsövet nyomjuk össze, ezáltal fulladást idézhetünk elő. Az első technika jóval biztonságosabb és széles körben használt, míg a másodikkal akár maradandó sérülést is okozhatunk, ezért ez is tiltott.

A kompressziós feszítés abban áll, hogy az ellenfél izmát megfelelő erővel hozzápréseljük a csontjához. Ez például úgy kivitelezhető, hogy a lábunkat megfelelően a másik térdhajlatába illesztjük, majd az ellenfél alsó lábszárát megpróbáljuk minél nagyobb erővel visszafelé nyomni/húzni (mintha például térdelne). Ennek következtében a térdhajlatnál lévő izmok erőteljesen a csonthoz nyomódnak, ami szintén nagy fájdalommal járhat, a nyomás erejének függvényében. Hasonló alkalmazható a felkarra is.
Mindegyik módszernél fontos a gyakorlás folyamán, hogy kontrollált módon kell őket végezni, nem maximális erővel, így a sérülésveszély minimális lehet. Amelyik sportoló érzi, hogy alulmarad, egyszerű kopogással jelzi a másik számára, hogy már nem tud szabadulni. Ilyenkor az alávetést sikeresen végrehajtónak azonnal el kell engednie a másikat.


A Submission Grappling a Brazil Jiu Jitsu egyik ága, amelyben a BJJ-vel majdnem megegyező szabályok szerint, de nem gi-ben, hanem rövidnadrágban és félmeztelenül vagy trikóban mérik össze erejüket a küzdő felek. Tilos az ütés és a rúgás, valamint az ellenfél "földhöz verése" (body slam; de akkor szabad, ha feladást lehet megelőzni vele), valamint a szervikális technikák. Ezeken kívül azonban az összes földrevitel, fojtás és feszítés engedélyezett. A Submission Grappling az MMA valódi előszobája, ennek ismerete nélkül felesleges a ketrec közelébe menni. 

Jason-Scully-Triangle.jpg

Ha sportszempontok szerint vizsgáljuk, akkor a földharc megkerülhetetlen hatékonysága miatt. A harcosok azonban ma már  felkészültek a földharcra, így a kezdeti előnyéből -ami az ismeretlenségre épült-, mára nem sok maradt. Az biztos, hogy aki nem ismeri a küzdelem eme szegmensét, hatalmas hátrányba kerülhet. A BJJ technikáit sok küzdőművészeti ág beépítette a repertoárjába, így a földharc versenyeken ma már szép számmal találunk Kempo, Japán Ju Jitsu, Judo, Sambo, stb. versenyzőket is az élvonalban.
Az tehát elmondható, hogy sportszerű körülmények között a technikás földharc dominánssá vált az MMA vagy a hasonló szabályrendszerű versenyeken. 

Csakhogy talán egyik küzdőművészeti ágnál sem áll fent olyan élesen a kontraszt, mint a BJJ (Brazil Jiu Jitsu) esetében. Míg sportszerű körülmények közt rendkívül hatékony, terepen való alkalmazása rengeteg tekintetben túl sok kockázatot rejt magában. Mit értek itt terep alatt? Bármilyen olyan körülményt, ami fennállhat egy önvédelmi-, rendvédelmi-, és/vagy harci helyzetben.
A BJJ arra épül, hogy az ellenfelet földre vigyük és eközben mi is vele tartsunk, hogy aztán a földön technikával legyőzzük. Ez rendkívül hatékony taktika sportküzdelemben. Terepen azonban a cél, hogy a földharcot elkerüljük. Miért? 

  • Tapasztalatok bizonyítják, hogy szőnyeg nélkül egyes dobások mindkét fél részére veszélyesek lehetnek. Betonon vagy murván egészen máshogy kell "esni", mint judo tatamin vagy birkózó szőnyegen. A hagyományos tompítás egy laza kartörésre is jó belépő lehet 
  • Bár a földön a technikai képzettség a domináns, a földrevitelek igényelnek egy bizonyos testi erőt, ami korlátozza a kivitelezhetőségüket.
  • A földrevitelhez szükséges előkészületi póz nem alkalmazható abban az esetben, ha a másiknál bármilyen fegyver van.
  • A földharc nem alkalmas több támadó ellen
  • Kavicsos, üvegcserepes helyen földharcolni nem egy kéjutazás 
  • Nőknél semmi sem indokolja, hogy miért kéne földharcba bonyolódni
  • Földre kerülvén kisebb az esély a menekülésre 
  • Földre kerülvén a BJJ harcos megpróbál a földön maradva domináns pozícióba kerülni. Önvédelmi helyzetben a védekező próbál minél hamarabb felállni és elmenekülni 
  • Rendvédelemnél szigorúan kerülendő a dulakodás, hiszen a bűnöző így könnyedén megszerezheti az intézkedő rendőr szolgálati fegyverét
  • Földön való dulakodás során nem látjuk a másik kezét, amiben lehet kés, üvegdarab, stb. 
  • Földön még a stresszhelyzetben előjövő csőlátásnál is jobban beszűkül a látótér. Földön hempergő küzdőknél pedig az lesz a győztes, akinek a haverja előbb rúgja fejbe a másikat (vagy szúrja vesén, ha már itt tartunk)
  • A BJJ technikáinak többsége fájdalomra épül. Ittas vagy drogos személynél a fájdalomküszöb teljesen megváltozik, így a technikák hatása is más irányt vehet. 
  • A BJJ technikák nagy része feladásra épül. Terepen ennek működése kétséges, hiszen ott nem várhatod az ellenféltől, hogy "lekopogja", ha fáj neki. Amint a technikát megszünteted, az ellenfél előnybe kerülhet! Vagy az egész küzdelem kezdődhet elölről
  • A BJJ technikák legnagyobb részénél a domináns pozíciót úgy érjük el, hogy az ellenfelet a hátára fordítjuk. Terepen az ellenfelet mindig a hasára kell fordítani, hiszen mind harcképtelenné tenni, mind bilincselni így célszerű.  
  • A BJJ sport, és mint ilyen mindazon előnyökkel rendelkezik amik egy modern versenysportot jellemeznek. Edzéseken nagyon komoly erőnléti és technikai fejlődést lehet elérni, de nem tanítanak stresszkezelést, ami terepen talán a legfontosabb dolog...

     
A földharc tehát semmiképpen sem csodafegyver, de mindenképpen megkerülhetetlen egy küzdelemben. Soha ne felejtsük el azonban, hogy milyen célból gyakoroljuk, mert ez alapvetően változtatja meg a működő technikák körét és hatékonyságát.

Kiegészítő információkat a calisthenics blog facebook oldalán találhattok.


 

A bejegyzés trackback címe:

https://calisthenics.blog.hu/api/trackback/id/tr534312080

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SmD 2012.03.13. 23:23:16

Teljesen egyetértek abban, hogy utcán-terepen jobb igyekezni állva maradni, illetve ütésekkel és rúgásokkal védekezni amíg az lehetséges. Több ellenfél ellen pedig nem is kérdés, hogy nagy hátrány az ha a földön csépelve az egyiket, háttal vagy a másiknak.
De a bjj-nek van önvédelmi része is ami hasonló tehnikákból áll mint amelyeket a hadseregben is oktatnak.
Osztom azt a nézetet, miszerint terep harcban önvédelmi szempontból mind az ütések-rúgások mind a birkozós elemek elsajátítása jóval előnyösebb mint csak az egyiké. Ezek közül is nyilván a terepen leghatásosabbakat ajánlatos.

De azért lenne egy két észrevételem a pontokba szedett dolgokhoz ami személyes tapasztalatból is ered :DDD

"...Betonon vagy murván egészen máshogy kell "esni", mint judo tatamin vagy birkózó szőnyegen..."
Az esésről...jártam judóra kb. 2 évig, 1-2 verseny is belefért így sikerült úgymond kezdő-belépő szinten elsajátítani. Az eséseket tanítják először. Addig míg nem tudsz jól esni nem engednek versenyezni mert szó szoros értelemben az életed múlik rajta. Nálunk ez így zajlott...amikor már megtanultuk tatamin, akkor parkettán kellett, utána pedig betonon. Ha jól megtanultad a tehnikát nincs nagy külömbség. Persze sparingot már nem csináltunk betonon de az nem egyszer előfordult, hogy valakit a nagy hévben szőnyegen emeltek és parkettán landolt, különösebb sérülés nélkül. A tatami egyébként egyáltalán nem puha ezért az ember rá van kényszerítve, hogy úgy tanulja meg levinni az ellenfelet, hogy minél kevésbé sérüljön a saját teste (térd, könyök stb).
Namost ha egy ilyen bjj-s vagy judós betonon vagy parkettán levisz egy esésben képzetlen támadót akkor hidd el nekem, hogy meg tudja úgy csinálni hogy az esetek többségében a levitel után már nem nagyon kell csinállnia semmit ugyanis az egy k.o-val egyenértékű levitel lesz.

"...Bár a földön a technikai képzettség a domináns, a földrevitelek igényelnek egy bizonyos testi erőt, ami korlátozza a kivitelezhetőségüket..."
Egy képzett 65-70 kilós bjj-st, birkozót sokkal nehezebb felemelni vagy földre vinni mint egy 100-110 kilós málé parasztot. Ezt tapasztalatból tudom, nem egyszer kipróbáltam.
Hatvanhét kilósan kiemeltem a 95-100 kilós és tőlem 15-20 centivel magasabb katonatársamat amikor az váratlanul letámadott (a többiek rámheccelték, hogy ezt a gyereket senki se tudja lebirkózni) "szépen" körbefordultam vele miközben ő vízszintesen a fejem magasságában csodálkozott és lehelyeztem a földre a többiek nagy röhögésére. Kb. 2 mp alatt történt az egész és ha nem fékezve tettem volna lefelé hanem csapva akkor nem ilyen vidám vége lett volna. És nem azért sikerült mert én k.rva erős gyerek vagyok hanem azért mert tudtam hol kell megfogni, hogy szinte magától emelkedjen.

"...Földre kerülvén a BJJ harcos megpróbál a földön maradva domináns pozícióba kerülni. Önvédelmi helyzetben a védekező próbál minél hamarabb felállni és elmenekülni..."
A bjj harcos is elfuthat miután földre "rakta" az ellenfelet, hiszen tudja hogy nem versenyen van :D

"...A BJJ technikák nagy része feladásra épül. Terepen ennek működése kétséges, hiszen ott nem várhatod az ellenféltől, hogy "lekopogja", ha fáj neki..."
Ez nem így működik, hogy fájogat és lekopogom. Ez hatalmas fájdalom aki nem élte át el sem tudja képzelni. De vannak emberek akik a hatalmas fájdalom ellenére sem adják fel mert felmegy az adrenalin szintjük ezért nem érzik annyira vagy dolgozik bennük valamilyen fájdalom tompító szer.
Mit gondolsz mi történik ha nem kopogja le de a bjj-s tovább tartja a tehnikát? Törik a csont, legyen az láb vagy kéz ha pedig fojtásról van szó akkor elveszti az eszméletét vagy megfullad, attól függően mikor engedi fel a szorítást a tehnikát alkalmazó. Nézd meg Rodrigo Nogueira utolsó meccsét Frank Mir ellen vagy Lyoto Machida utolsó meccsét. Ők sem adták fel...még nézni is rossz volt.
Egy karfeszítést vagy egy fojtást ki lehet védeni ha tudod, hogy mit kell tenni és elég gyors és erős vagy hozzá. De aki nem tudja mert nem ismeri azon sokkal könnyebb megcsinálni és jóval hamarébb is törik a csontja mivel a szokásos erővel kifejtett tehnika ellen nincs a szokásos erővel kifejtett ellenállás.

A többi ponttal egyetértek. A bjj iskolák legtöbbje elsősorban versenyekre edzi a tanítványait nem önvédelemre noha van ilyen része is de nem ezen van a hangsúly.

Darky_ · http://powerteam.blog.hu/ 2012.03.14. 00:34:43

@SmD: "Nálunk ez így zajlott...amikor már megtanultuk tatamin, akkor parkettán kellett, utána pedig betonon. Ha jól megtanultad a tehnikát nincs nagy külömbség"
Mivel gyerekkoromban versenyszerűen Judóztam és a Ju JItsu-ban is lehúztam egy pár évet, ezzel azért vitába szállnék. Az önvédelmi edzéseken egészen másként esünk (pl tilos karral tompítani, ami a Judónál alap). Ezt most így nehéz lenne leírnom, de be lett nekünk bizonyítva, nah :)

""...Bár a földön a technikai képzettség a domináns, a földrevitelek igényelnek egy bizonyos testi erőt, ami korlátozza a kivitelezhetőségüket..."
Itt spec a lányokra gondoltam például. Nehezen tudom elképzelni azt a helyzetet, amikor egy lány engem feldönt, technika ide vagy oda. Persze nem mondom, hogy nincs ilyen, de akkor ő korántsem átlagos :P

BJJ

Ezen most elbeszélgethetünk naphosszat, de nálam sokkal hozzáértőbb emberek mind úgy tartják, hogy a Brazil jitsu helye nem a terepen van. Ezek között nem egy olyan van aki komolyabb szinteket is elért a BJJ-ben amellett, hogy más stílusokban is rendelkeznek oktatói fokozattal (Pl a fél Krav oktatói bázis hobbiból Grapling edzésekre jár).
Elemezgethetnénk a technikákat egyesével, de azthiszem a lényeget nem ebben kell keresni. A BJJ sport és minden része ez irányban hat. Erre épül a felkészülési rendszere, a taktikája és a technikai bázisa is. Nyilván lehet alkalmazni más körülmények között is, de ekkor már a hatásossága egyenes arányban csökken a veszélyességével. És attól még, hogy szükségből alkalmazható olyan helyzetekben is ami nem az ő terepe, egyáltalán nem teszi ideálissá.
Önvédelemnél túl sok a ha, ami miatt nem jó. Ha az ellen többen van, ha kés van nála (Az orkok csak ezen a két módon támadnak ma Mo-on). Ha egy karfeszítést vagy egy fojtást beviszel BJJ-s módon akkor azt végig kell csinálnod, ahogy írtad is. Különben önveszélyessé válik. De egy önvédelembe vajon belefér-e a fojtás vagy a törés? Mert ahhoz már nagyon képzettnek kell lenned, hogy stresszhelyzetben ezeket úgy alkalmazd, hogy aztán a bíróságon neked legyen igazad...

SmD 2012.03.14. 22:45:21

@Darky_:
Én sem gondolom és nem is állítottam, hogy a bjj helye a terepen lenne vagy önmagában megfelelő önvédelmi stílus, csak az említett pontokat én másként látom. Mint írtam, szerintem ütéses, rúgásos és "birkozós" tehnikákat egyaránt érdemes elsajátítani annak aki utcai önvédelemre készül fel. Ezenkívül jobb ha a fizikai erejét is fejleszti az ember az erő mindig jól jön az ilyen helyzetekben.
Ami a nőket illeti ők nagyon nehéz helyzetben vannak támadás esetén (hiszen ha nem sikerül élniük a meglepetés erejével mindjárt az első másodpercekben akkor a győzelmi esélyük drasztikusan lecsökken) és ennek ellenére éppen ők azok akiket több utcai támadás ér mint a férfiakat hiszen a támadó tudja, hogy könnyebb célpontok.

A kés vagy más fegyver vs pusztakezes önvédelemhez nem tudok hozzászólni, nulla a tapasztalatom ezekkel az önvédelmi tehnikákkal. Ami a legkézenfekvőbbnek tűnik, elfutni vagy ha veszélyes helyen lakik, az illető hordjon magánál gázpisztolyt, viperát, gázsprayt és legyen mindig résen.

Nekem Bas Rutten bunyója (és az utcai bunyóról szóló elképzelései) a leginkább elfogadható. Jól ötvözi az mma-t önvédelemmel és eléggé használhatónak tűnik terepen. Főleg az a stílus amit még akkor használt amikor kesztyűk nélkül bunyózott. Megfigyelhető, hogy csak ritkán üt ököllel inkább a tenyerét és a kézélét hásználja, hogy elkerülje az ilyen esetekben oly gyakori ujjperec és a kézközépcsont törést hiszen nincs kesztyű ami védi a csontokat.

Darky_ · http://powerteam.blog.hu/ 2012.03.14. 22:58:15

@SmD: Bas tényleg jól nyomja, látszik, hogy nem csak a ringben szedett magára ezt-azt :D
www.youtube.com/watch?v=ipgI51XV1Uc&feature=related

"Ami a legkézenfekvőbbnek tűnik, elfutni vagy ha veszélyes helyen lakik, az illető hordjon magánál gázpisztolyt, viperát, gázsprayt és legyen mindig résen"
Viperát csak saját felelősségre (illegális, ön- és közveszélyes is képzetlen kézben.), gpisztolyt csak ha rendszeresen gyakorolsz. A többivel 100%-ban egyetértek!

"Mint írtam, szerintem ütéses, rúgásos és "birkozós" tehnikákat egyaránt érdemes elsajátítani annak aki utcai önvédelemre készül fel."
Nem csak, hogy érdemes, hanem ez ma már az alap szerintem! Ez lesz amúgy a következő téma :)

Darky_ · http://powerteam.blog.hu/ 2012.03.14. 22:59:43

@SmD: Amúgy meg nehogy bármit is kötözködésnek vegyél, egyrészt nem vagyok tévedhetetlen, másrészt éppen az a célom a posztokkal, hogy gondolatokat ébresszen ;)

Bambusznyárs · http://fighter.blog.hu 2012.03.22. 15:39:13

A cikk alapvetésével teljesen egyetértek a BJJ nem önvédelem, a földön való dulakodás legtöbb önvédelmi szituációban veszélyes és kerülendő.

Az alábbi pontokban azonban fontos javítani:
""A BJJ technikáinak többsége fájdalomra épül. Ittas vagy drogos személynél a fájdalomküszöb teljesen megváltozik, így a technikák hatása is más irányt vehet.
A BJJ technikák nagy része feladásra épül. Terepen ennek működése kétséges, hiszen ott nem várhatod az ellenféltől, hogy "lekopogja", ha fáj neki. Amint a technikát megszünteted, az ellenfél előnybe kerülhet! Vagy az egész küzdelem kezdődhet elölről""

A BJJ technikák az izületek és csontok kimozdítására, törésére épül, ami anatómiailag/mechanikailag teszi tönkre akár egy bedrogozott támadó kezét és/vagy lábát,a fojtás pedig eszméletvesztést, később halált okoz(ahogy SmD is leírta).

"A BJJ technikák legnagyobb részénél a domináns pozíciót úgy érjük el, hogy az ellenfelet a hátára fordítjuk."
Ha hátára mászunk az ellenségnek az is legalább olyan domináns pozíció, sokan direkt ezt a helyzetet keresik a BJJ-ek közül, mert innen lehet a legjobban fojtani!

Terepen az ellenfelet mindig a hasára kell fordítani, hiszen mind harcképtelenné tenni, mind bilincselni így célszerű.

A Háton fekvő ellenséget, ha már rajta ülünk, könnyen harcképtelenné lehet tenni: szét lehet verni a fejét vagy klasszikus karfeszítést indítani ebből a pozícióbol aminek kartörés a vége(kedvelt MMA befejező technikák).

"Nőknél semmi sem indokolja, hogy miért kéne földharcba bonyolódni"
Ha egy nő nem tudott elfutni,vagy herén rúgni a támadót, akkor a földön háton fekszikés a fizikailag erősebb nemi erőszakra készülő támadó rajta ül , könnyen eltörheti a kezét, vagy megfojthatja, amíg az a férfiasságát próbálja az egyik kezével elővenni a nadrágjából.

A BJJ nagyszerű,erőteljes és hatásos, de önmagában gyakorolva nem elégséges önvédelemre, mert pont ahogy írtad" nem tanítanak stresszkezelést, ami terepen talán a legfontosabb dolog..." és a" Földön hempergő küzdőknél pedig az lesz a győztes, akinek a haverja előbb rúgja fejbe a másikat (vagy szúrja vesén, ha már itt tartunk)"

A pár pontosítást leszámítva a cikk mondandójával teljesen egyetértek!

Darky_ · http://powerteam.blog.hu/ 2012.03.22. 22:22:27

@Bambusznyárs: Gondoltam, hogy a Brazil Jitsuval kapcsolatban darázsfészekbe nyúlok :) Nézd, egyrészt sosem állítottam, hogy nálam van a bölcsek köve. Másrészt nem biztos, hogy egy-egy bejegyzésben minden részletre kiterjedően tudok írni az adott témáról.
A felvetéseiddel kapcsolatban pedig:

"A BJJ technikák az izületek és csontok kimozdítására, törésére épül, ami anatómiailag/mechanikailag teszi tönkre akár egy bedrogozott támadó kezét és/vagy lábát,a fojtás pedig eszméletvesztést, később halált okoz(ahogy SmD is leírta)."

Konkrét példát tudok erre hozni: saját szememmel láttam, hogy egy budapesti szórakozóhelyen egy bedrogozott gyerek fel sem vette, hogy könyöktől visszahajlott a keze (eltört) és tovább támadott. Nyilván így már semmi esélye nem volt a portások ellen, de akkor is, a másik kezében lehetett volna kés is...
Továbbra is tartom, hogy kizárólag fájdalomra építő technikákra nem lehet önvédelmi bázist felépíteni. Röviden Ízületi feszítés ok, kompressziós feszítés nem ok :)
Fojtás szintén ok, de ahogy SMD-nek írtam is, önvédelmi szituban stressz alatt fojtani, hát...hol húzod meg a határt? És ha "csak" elájul és lelépsz, akkor melyik bíró ment fel a cserbenhagyás bűntette alól? Szóval a fojtás jó, de csöppet sem kamerabarát. Íyg tehát a hatássoság kritériumának megfelel, az ideálisságával azonban akadnak gondok.

"A Háton fekvő ellenséget, ha már rajta ülünk, könnyen harcképtelenné lehet tenni: szét lehet verni a fejét vagy klasszikus karfeszítést indítani ebből a pozícióbol aminek kartörés a vége(kedvelt MMA befejező technikák). "

Persze ez egy üdítő kivétel, de azért itt is könnyedén beléd szaladhat egy bicska...

"A BJJ technikák legnagyobb részénél a domináns pozíciót úgy érjük el, hogy az ellenfelet a hátára fordítjuk."
Ha hátára mászunk az ellenségnek az is legalább olyan domináns pozíció, sokan direkt ezt a helyzetet keresik a BJJ-ek közül, mert innen lehet a legjobban fojtani!"

Ahogy írtam is, a "BJJ technikák legnagyobb részénél", tehát nem állítottam, hogy minden esetben.

""Nőknél semmi sem indokolja, hogy miért kéne földharcba bonyolódni"
Ha egy nő nem tudott elfutni,vagy herén rúgni a támadót, akkor a földön háton fekszikés a fizikailag erősebb nemi erőszakra készülő támadó rajta ül"

Ez most egy konkrét szituáció, ahol természetesen jól alkalmazhatóak bizonyos BJJ technikák. Amire én utalni akartam, hogy a BJJ koncepcióval ellentétben (ahol a stílus gyakorlója keresi a földharcot, minden ez irányba hat) az önvédelmi gyakorló (alapesetünkben gyenge nő) jobb ha nem keresi, hanem inkább arra törekszik, hogy elkerülje. Itt sem állítottam, hogy nem kell felkészülni a földön való szituációkra, csak arra utaltam, hogy lehetőleg jobb elkerülni!

Éppen a fenti meglátásaid miatt nem szeretek "stílusokban" gondolkozni az egyes elemzéseknél, hiszen a BJJ-ban is van többszáz, hanem többezer technika. A nagy számok törvényei alapján és mivel küzdősportról beszélünk, vannak olyan technikák amelyek önvédelemben jól alkalmazhatóak és vannak olyanok amelyek nem. Mint ahogy a például a birkózás önvédelmi szempontból nem ideális. Ennek ellenére egy birkózónak vannak a kelléktárában olyan technikák amik működhetnek, de ez csöppet sem teszi ideálissá. És ahhoz már erős középhaladó szinten kell mozogni, hogy az ember stresszhelyzetben helyesen szelektáljon (Főleg ha edzésen nem hívják fel a figyelmét a technikák alkalmazhatóságának korlátaira).
A BJJ jó és bizonyos szempontból megkerülhetetlen, de én úgy gondolom, hogy hiba, ha valaki önvédelmi célból gyakorolja. Arra sokkal alkalmasabb az állóharc és ezzel párhuzamosan fel kell készülni a földharc elkerülésére. És természetesen a földön lévő szitukra is. De nem hiszem, hogy azt a heti kétszer két óra edzésidőt arra kellene fordítani, hogy azt gyakoroljuk, hogyan vigyük le a földre a támadót úgy, hogy mi is vele tartsunk és a földön bebiztosítsuk a technikai fölényünket.

"és a" Földön hempergő küzdőknél pedig az lesz a győztes, akinek a haverja előbb rúgja fejbe a másikat (vagy szúrja vesén, ha már itt tartunk)"

Ez az ami szerintem a legjobban kifejezi, hogy a BJJ miért nem ideális az önvédelemre. Bármely technikánál túl sok idő telik el, miközben nem látjuk a környezetünket, nem beszélve arról, hogy mivel mindkét kezünk foglalt, teljesen kiszolgáltaott helyzetbe kerülünk.

Nem tudom jól fejezem-e ki magam, érted, hogy mire gondolok?

Bambusznyárs · http://fighter.blog.hu 2012.03.23. 14:50:33

@Darky_: Igen, értem:-)! A BJJ nem önvédelem, hanem harcművészet, ez egy percig sem kérdéses. Egyik harcművészet sem önvédelem, akár álló, akár földharcos iskoláról van szó, sőt a kevert stílusok sem.
A cikk arra tökéletes hogy megértesse, hiába kemény és hatásos a BJJ, nem jó ötlet önálló önvédelmi irányzatként gondolni rá.

Barada 2013.01.10. 19:19:57

Tudom, egy kissé nem update a hozzászólásom, de annyit azért hozzátennék hogy szerintem (ezen a hangsúly) azért a BJJ is egy elég hatékony és brutális módszertan tud lenni ha valaki ügyes birkózó vagy judos múlttal rendelkezik vagy egyszerűen bivalyerős stb. A különbség inkább abban van, hogy melyik stílus használható elsajátítása mennyi időt igényel. Mert mondjuk míg az ökölvívásban 3 -4 alap ütés van és ezeknek kombinációi, illetve ütőtávjai, addig BJJ-nél kismillió technika , ráadásul sokkal több idő is begyakorolni őket. Arról nem is beszélve hogy inkább partnerigényes.

Ettől függetlenül most épp egy BJJ könyv fordításán dolgozom hobbiként, magamnak. Szerintetek lenne ilyesmire igény a hazai harcművész körökben? Nem ismerek magyar nyelvű könyvet a témában.

Darky_ · http://powerteam.blog.hu/ 2013.01.11. 13:32:08

Én is ezt írtam: a BJJ sportszerű körülmények közt nagyon jól megállja a helyét. A BJJ-ban valóban rengeteg technika van, de ez inkább a GI-s változatra jellemző, az önvédelem szempontjából inkább a Grappling-es rész jöhet számításba, ott pedig azért jóval leszükül a használható technikák köre. Mindezek ellenére -a boxhoz hasonlóan-, ha a tanítvány ügyes, fél-egy év alatt elsajátíthatja az alapokat, és használható tudást szerezhet. Ez nyilván kevés lesz egy versenyre, de egy önvédelmi szituációban már óriási fegyvertény lehet.

Ui: tutira lenne igény egy földharcos megközelítésű magyar könyvre, igazi hiánypótló anyag lenne!

Barada 2013.01.11. 19:59:16

Igaz nem vagyok benne régóta a szőnyeg világában (és sajnos az edzéseink sem túl rendszeresek), de azt hiszem hogy fél- egy év nagyon az alapokhoz elég. Inkább földbiztonságot kapsz, de egy-egy technika precíz kicsiszolása hónapok. Karfeszítés, háromszög folytás ha nem olyan precíz és gyors, nagyon könnyen kicsúszik az ellenfél és még neked rossz utánna.

Ez a könyv dolog most felkeltette az érdeklődésem..:)) Már a felénél járok, elég könnyű nyelvezet. Viszont a kiadói piacot nem ismerem. Nincs valakinek véletlen kapcsolata ilyen érdekődésű kiadóhoz.. akár priviben..

Darky_ · http://powerteam.blog.hu/ 2013.01.11. 21:43:56

@Barada: Egy-egy technika kicsiszolása az ökölvívásban is hosszú évek munkája, ezt sajnos egyik stílusban sem lehet megúszni. A lényeg inkább azon van az MMA szerű megközelítésnél (és az önvédelem is ebbe a körbe tartozik), hogy -amatőr szinten- a harc melyik részét szeretnéd kiemelkedően, és melyeket csak készségszinten elsajátítani.
A kiadó keresés sikere attól függ majd, hogy melyik könyvet fordítottad le, vagyis, hogy az eléggé szétaprózódott iskolarendszeren belül melyik csoporthoz kötődik a könyv. Őket keresd! :)

ETIaYETI · http://listsick.blog.hu/ 2013.01.14. 22:42:23

@Darky_: Bocsánat de most a poszt egyik részét sem értem pontosan. Az első felénél nem értem hogy mit akarsz ezzel mondani, hogy " harc melyik részét..." . A mondatot értem persze, de a mondanivalót nem.
A kiadós dolognál meg azt nem értem, hogy most külföldön tartozhat bármely iskolához a szerző, az itteni szervezet mit tud ebben segíteni? Ők nem könyvkiadó.. Egyébként ha jól nézem , nem képviselteti magát az iskola nálunk.Se nem Carson se nem Gracie Barra-s.

uff

Darky_ · http://powerteam.blog.hu/ 2013.01.14. 23:13:26

@Anasztáz: Egy másik bejegyzésre utaltam, ahol leírom a harc három fázisát, amit az MMA versenyeken is alkalmaznak (állóharc, földrevitel, földharc). Mivel a gyakorlásra szánt idő véges, érdemes az egyik fázisban kiemelkedő tudást szerezni, a többiben pedig minimum készségszintre fejlődni. Ez is több bejegyzésemben előkerül.
1. calisthenics.blog.hu/2012/04/10/68_mma_es_ami_mogotte_van
2. calisthenics.blog.hu/2012/03/19/cim-nelkul_4670

Azért javasoltam, hogy keress meg egy hazai BJJ szervezetet, mert az ő lobbitevékenysége nélkül szerintem nem fog vele kiadó érdemben foglalkozni. Ha a könyv olyan szervezethez tartozik ami nincs itthon, nem sok esélyt látok a megvalósulásra, de persze nem nekem kell hinni :)
süti beállítások módosítása